Merkopstelling en Whole-Brain-model

Misschien heb je dit wel eens meegemaakt. Je verandert bepaalde onderdelen van je merk; bijvoorbeeld je hebt een nieuwe slogan doorgevoerd of voor een nieuwe merknaam gekozen of de website aangepast. De interventie die je hebt doorgevoerd is gebaseerd op allerlei onderzoeken, data, adviezen, percepties, meningen en ervaringen van anderen en jezelf. Achteraf heb je spijt van je keuze en of de keuze pakt niet helemaal uit zoals je had verwacht en gehoopt. Je denkt dan van: “Had ik dat niet eerder kunnen weten?”. Als je een merkopstelling had gedaan, dan had je dat waarschijnlijk wel eerder geweten. Sterker nog je had waarschijnlijk voor een andere optie gekozen of een nieuwe denkrichting c.q. andere veel effectievere interventie kunnen ontdekken. Wil je een effectieve beslissing nemen over één of meerdere door jou overwogen interventie(s) rond je merk, purpose of reputatie dan is een merkopstelling dus een echte aanrader om te doen. 

Een merkopstelling stelt je in staat een ‘whole brain’ merkbeslissing te nemen. Een beslissing die zowel door je bewuste als onbewuste brein (resp. systeem 2 en systeem 1 zie afbeelding 1) wordt gevoed en er mede op is gebaseerd. Merkopstellingen hebben alle elementen van het ‘whole brain’ denken in zich. Een merkopstelling faciliteert niet alleen het ‘whole brain’ beslissingsproces. Het maakt ook nog eens het onzichtbare zichtbaar. Je verkrijgt een concreet beeld van wat het effect van je merkbeslissing is. Helemaal mooi zou zijn als je een merkopstelling met elk team-/managementlid zou doen. Dan kan er vanuit de verschillende perspectieven naar het vraagstuk worden gekeken en ben je in staat een nog betere beslissing nemen.

De techniek van een merkopstelling komt voort uit familie-/organisatie opstellingen (i.e. systemisch denken). Een merkopstelling benadert het merk als een geheel van merkelementen; kortom als een sociaal systeem. Door deze elementen in een ruimte op te stellen kun je de onderlinge relaties zien en voelen en op basis daarvan kun je bepalen wat het systeem nodig heeft om in harmonie te zijn. Dit kan je overwogen interventie zijn, maar het systeem kan ook wat anders nodig hebben.

Interesse gekregen in een merkopstelling? Neem contact op met Julie Visser!