Unravelling branding systems

Wim Jurg, PhD (2010)

If “brands are built on the strengths of their individual elements and their feedback loops” as Wim Jurg claims, then the power of branding options can be truly unravelled by looking at how they interact. Adapted from the welldocumented process of systems constellations widely used to examine the complex and built-in patterns involved in families and organisations, this PhDthesis demonstrates that branding constellations are useful to dissect these feedback loops and to reveal emergent elements that clarify these loops.

Embracing the elephant

Jurg (2013)

Mintzberg, Ahlstrand, & Lampel (1998) start their book Strategy Safari– The complete guide through the wilds of strategic managementwith the story of “The Blind Men and the Elephant.”. Its moral still fits the strategy disputes of today within the context of both science and business: all disputants have their own perceptions, but not one sees the whole elephant.

Radicaal nieuwe trendwatch methode

Augusteijn (2011)

Mensen zijn geïntrigeerd door veranderingen. En zeker radicale veranderingen. Op allerlei manieren proberen we zicht en zelfs grip te krijgen op wat ons te wachten staat. De trendwatch wereld vaart er wel bij. Daarnaast bestaat de meer rationele stroming van scenario planning. Hierbij worden volledige toekomstige wereldbeelden uitgewerkt. Vaak vier werelden op basis van twee belangrijke, maar onzekere dimensies.

Better than trend watching

Augusteijn (2011)

People are intrigued by changes, most particularly radical changes. In ways more than one, we’re Always trying to get a clear view, and even grip, of what lies ahead. One radical new move is to use future constellations.

De juiste opstelling van het merk

Van de Kolk (2011) 

Wetenschappelijke onderzoeksresultaten kunnen nuttig zijn voor de marketeer, ze zijn vaak direct toepasbaar in de praktijk. Neem het onderzoek van Wim Jurg.

Een nieuwe kijk op het onderbuikgevoel van de marketeer

Witteveen (2007) 

Rond de jaarwisseling promoveert Wim Jurg tot doctor in de marketing met een proefschrift over merkopstellingen. Een fascinerende en weerstand oproepende methode om marketingvraagstukken op te lossen met behulp van willekeurige proefpersonen die niks van het onderwerp afweten, maar toch de oplossing aandragen. Leven Stratego? Marketeer op de sofa? Of gewoon een vernieuwend alternatief voor de good old brainstorm?

Het merk en de marketeer op de sofa

Jurg (2003)

Wim Jurg van de Open Universiteit werkt aan een nieuwe systemische manier om merken te onderzoeken. Zijn aanpak is vreemd en eer anders. Het is psychotherapie voor de marketeers en hun merken. Betrokkenen zijn verrast, maar nog niet altijd overtuigd.