Symbolen OnlineMerkopstelling

Betekenis symbolen in OnlineTafelMerkopstelling

Bij de tafelvariant van de OnlineMerkopstelling is het goed om je je als Merkopsteller bewust te zijn van de algemene betekenis van de kleur, omvang, richting en vorm van de gekozen symbolen. Bij de representantenversie speelt dit minder omdat de focus dan ligt op de uitspraken van de representanten. Deze blog richt zich daarbij op de geometrische figuren uit de Ceci-tool waartoe de Merkopstelling zich beperkt.

Kleur

Het Ces-tool biedt de Merkvrager twaalf kleuren. In de kleurentheorie worden bijvoorbeeld de volgende betekenissen aangehouden:

  1. Beige. Het heeft de warmte van bruin en de koelte van wit. In de meeste gevallen is het een conservatieve kleur die betrouwbaarheid symboliseert. Meestal tekenend voor merkelementen op de achtergrond.
  2. Bruin. Dit is een volledig natuurlijke kleur. We associëren bruin met betrouwbaarheid, standvastigheid en aardsheid. Het kan echter ook worden gezien als burgerlijk en saai.
  3. Donkerblauw. Elementen met deze kleur zijn krachtig, betrouwbaar en belangrijk.
  4. Donkergroen. Groen domineert de natuur en symboliseert een nieuw begin en een nieuwe groei. Het betekent ook vernieuwing en overvloed. Groen heeft een helend en kalmerend effect. Donkergroen betekent stabiliteit en rijkdom. Groen kan echter ook staan voor jaloezie, afhankelijkheid of een gebrek aan ervaring.
  5. Geel De kleur van de zon. Ze straalt warmte, energie en vrolijkheid uit. Soms symboliseert ze hoop of duurzaamheid, en soms indiscretie, nervositeit of goedkoop. Lichtgeel geeft een rustiger gevoel dan felgeel. Donkergeel en goud zien er antieker en duurzamer uit.
  6. Grijs. Dit is een neutrale kleur. Het effect is sterk afhankelijk van de kleuren eromheen. In het algemeen is grijs conservatief, formeel, koel en professioneel.
  7. Lichtgroen. Psychologisch staat deze kleur voor het kind in de leerfase, naar binnen gericht, geest gericht, beheerst, rationaliserend, introvert. Ze geeft een prettig gevoel van verwachting, maakt onbevooroordeeld en zorgt voor heldere gedachten, zonder negatieve denkpatronen. Het gevoel van de hele wereld aan te kunnen.
  8. Helderblauw. Deze kleur is verfrissend en energiek.
  9. Lichtblauw . De kleur van de lucht; deze is ontspannend en kalmerend.
  10. Oranje Een zachte, vriendelijke kleur die over het algemeen veel positieve gevoelens op zoals rust, kalmte, geduld, zelfzekerheid en creativiteit. Omdat we het associëren met de herfst, kan het ook staan voor verandering of vooruitgang. We kunnen de kleur echter ook associëren met passief of langzaam zijn. Oranje betekent soms ook goedkoop /betaalbaar.
  11. Paars. De Romeinen maakten deze kleur van de zeldzame purperslak. Daardoor konden alleen koningen en zeer rijke mensen paarse kleding betalen. Paars wordt daardoor gezien als een elitaire kleur. Vandaag staat paars ook symbool voor passie, inventiviteit, inspiratie en creativiteit. Het is een van de weinige kleuren die ook onze spiritualiteit en verbeelding stimuleert. Paars is de integratie van het vurige, warme rood en het koele, serene blauw. Lichtpaarse tinten associëren we meer met de lente en romantiek.
  12. Rood Een kleur met zeer uiteenlopende betekenissen. We associëren het met liefde en passie, maar ook met geweld en oorlog. Rood trekt onmiddellijk de aandacht. Daarom zijn stoplichten en waarschuwingsetiketten rood gekleurd. In het totaal kan rood een krachtige accentkleur zijn, maar ze kan ook een overweldigend effect hebben.it.

Omvang

De Ceci-tool kent 17 grootten. In het algemeen is het zo dat elementen die belangrijk worden gevonden groter worden gemaakt dan elementen die minder belangrijk zijn volgens de Merkvrager.

Richting

In het algemeen geeft de richting de focus aan van een element. Als een element naar buiten is gericht betekent dit over het algemeen dat het zich meet andere dingen bezighoudt. Het zou echter ook kunnen betekenen dat de Merkvrager het gevoel heeft dat dit element iets niet wil zien.

Vorm

In principe gebruiken we bij de Merkopstelling alleen de geometrische figuren.

 

Merkopsteller worden?

Wees slim, vraag Wim:

06 107 44 198  / merkontwikkeling@wimjurg.nl

Check merkbeslissing of wordt Merkopsteller

Over Merkopstellingarrow right icon

Merkopstellersarrow right icon

Opleidingarrow right icon

Literatuurarrow right icon

Blogarrow right icon

Inleiding Merkopstellingarrow right icon