Ik beslis bij merkvragen

Goede merkbeslissingen nemen

Als beslisser kun je het niet gemakkelijk goed doen. Achteraf ‘wist iedereen’ al lang dat het een goede of juist slechte beslissing zou zijn. Als je kritiek wilt vermijden, kun je natuurlijk  consumentenonderzoek doen. Het grote voordeel is dat je bent gedekt als je beslissing niet goed uitvalt. Sommige onderwerpen lenen zich er inhoudelijk ook voor. Maar de meeste niet, omdat we 99% van de door ons ontvangen informatie onbewust verwerken. Klanten weten daarom meestal niet wat ze willen en kunnen dus ook geen zinvolle antwoorden geven wat ze van een verandering vinden. Hét voorbeeld is de smaakverandering van Coca Cola in 1985. waarbij ‘gedegen’ onderzoek uitwees dat New Coke een goed plan zou zijn. Zoals Henri Ford al zei: Als ik mensen had gevraagd of ze een auto zouden willen, zouden ze hebben gezegd “Een sneller paard graag”.

Gebruik maken van intuïtie

We verwerken onbewust ongeveer 200.000 keer zo veel informatie dan bewust; vergelijkbaar dus met een diepliggende ijsberg. Ons bewuste denken is dus maar een zwakke afspiegeling van de enorm rijke hoeveelheid indrukken die we verwerken. Omdat we alleen dit bewuste  kennen, is het logisch dat we denken dat het daarom gaat. In het dagelijkse bestaan is onze onbewuste verwerking meestal functioneel, maar dat dit is niet zo als je een goede merkbeslissing wilt nemen. Daarom is het verstandig om bewust de intuïtie van jezelf en anderen te gebruiken voor het checken van overwogen merkbeslissingen.

Onbewuste kennis activeren

Je kunt je gelukkig bewust worden van je tacit knowledge als je dit wilt door deze informatie te activeren via een merkopstelling. Ze biedt je de kans om te verhelderen of de mogelijkheid die je voor je merk ziet ook werkelijkheid zou moeten worden omdat ze gaat bijdragen aan een betere samenleving. Een merkopstelling zorgt ervoor dat je onderscheid kunt maken tussen de 99% door jou onbewust verwerkte informatie en de impliciete huidige waarden en normen van het systeem waar je deel van uitmaakt. 

Moed verzamelen

De merkopstelling is een ideale methode voor merkverantwoordelijken die hart hebben voor hun klanten en hun leven werkelijk willen verrijken. Voor het bewust worden van je tacit knowledge is wel moed nodig, omdat je van tevoren niet weet wat de merkopstelling zal laten zien aan onbewuste kennis bij je. Dus kies de merkopsteller die bij je past!

Vragen? Mail of bel wim.jurg@merkopstelling.nl of 06 – 107 44 198.

Merkbeslissing checken, of merkopsteller of representant worden?

Over Merkopstellingarrow right icon

Merkopstellersarrow right icon

Opleidingarrow right icon

Literatuurarrow right icon

Blogarrow right icon

Inleiding Merkopstellingarrow right icon

Merkopstelling

om zicht krijgen op de effecten van je merkbeslissing

Merkbeslissing checken, of merkopsteller of representant worden?

Over Merkopstellingarrow right icon

Merkopstellersarrow right icon

Opleidingarrow right icon

Literatuurarrow right icon

Blogarrow right icon

Inleiding Merkopstellingarrow right icon